Veelgestelde vragen over onze werking | Eureka ADIBib

Algemeen

Wat is ADIBib?

Eureka ADIBib stelt digitale versies van gewone, gedrukte schoolboeken ter beschikking aan leerlingen met ernstige lees- en/of schrijfproblemen. ADIBib krijgt de druk-pdf’s van de Vlaamse educatieve uitgeverijen van schoolboeken, en zet die om naar een voorleesbaar digitaal bestand. Kinderen met lees- en/of schrijfbeperkingen kunnen de boeken dus gebruiken op hun laptop. Ze zien op hun computerscherm alles wat in de gedrukte versie van het leerboek staat. Ze kunnen met voorleessoftware luisteren naar wat in hun leerboek staat, zelf lezen en invullen.

Wie heeft recht op ADIBoeken?

ADIBib is er alleen voor leerlingen uit het Vlaamse lagere of secundaire onderwijs:

  • Met een attest dyslexie (ernstige leesproblemen)
  • Met een attest dyspraxie (ernstige schrijfproblemen)
  • Met GON-begeleiding (geïntegreerd onderwijs)
  • Met een gemotiveerd verslag
  • Met een verslag M
  • in het buitengewoon onderwijs: type 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 of basisaanbod.
  • Met een ADIBib-attest

Aan welke regels moet je voldoen om ADIBoeken te mogen gebruiken?

  • De leerling moet het correcte attest hebben
  • De leerling moet in het bezit zijn van de gedrukte versie van de boeken.
  • ADIBoeken zijn persoonlijk. Ze worden gewatermerkt met de gegevens van de leerling. De boeken mogen NIET doorgegeven worden aan andere leerlingen.

Om onze goede verstandhouding met de uitgeverijen te behouden, worden alle bestellingen door onze medewerkers op correctheid gecontroleerd. Hebben we een vermoeden dat je de ADIBib-regels niet respecteert, dan vragen we je om een verantwoording.

Waarom is een attest nodig?

We zijn met ADIBib gebonden aan de auteurswetgeving. Elke conversie van een boek (zoals een ADIBoek) is bij wet verboden zonder uitdrukkelijke toestemming van de uitgeverij. Voor leerlingen met lees- en schrijfbeperkingen hebben we hierop, in samenspraak met de uitgeverijen, een uitzondering bekomen, maar enkel voor de attesten die in onze lijst staan. Enkel op deze manier kunnen we een goede verstandhouding met de uitgeverijen behouden en de ADIBoeken gratis ter beschikking blijven stellen.

Binnen de visie van het M-decreet is er in overleg met het CLB en de uitgeverijen het ADIBib-attest ontworpen. Het ADIBib-attest is voor leerlingen die geen attest hebben, maar die wel een duidelijke nood hebben aan ADIBoeken. Het CLB maakt dit attest in samenspraak met de school en de ouders. In principe zijn ADIBoeken dus beschikbaar voor iedereen die hier nood aan heeft, los van eender welke diagnose.

Wat is een ADIBib-attest?

In samenspraak met de uitgeverijen, het ministerie van onderwijs en het CLB werd een nieuw soort attest ontworpen dat het CLB kan uitschrijven wanneer het ze het gebruik van ADIBoeken gerechtvaardigd acht. Leerlingen die duidelijk nood hebben aan ADIBoeken, maar niet over een attest uit onze lijst beschikken, komen hiervoor in aanmerking.

Op deze manier komen we tegemoet aan de visie van het M-decreet: elke leerling met specifieke onderwijsbehoeften heeft recht op redelijke aanpassingen.

Voor meer informatie: adibib-attest

Heeft ADIBib ook gewone leesboeken?

Nee. Wij hebben alleen schoolboeken.

Voor leesboeken kan je terecht bij Luisterpuntbibliotheek. Dat is de Vlaamse openbare bibliotheek voor kinderen en volwassenen met een leesbeperking. Luisterpunt maakt luisterboeken in Daisy-formaat: deze boeken zijn ingesproken. Het kind kan heel gemakkelijk het boek (trager of sneller) beluisteren zonder stemvervorming. Het bladert door het boek, beluister stukken opnieuw vooruit lezen … alles wat bij een gedrukt leesboek ook kan. Beluister Daisy-boeken met een Daisy-speler, de app ‘Anderslezen’ of de gratis Daisy-software voor op je computer.

Zijn de boeken van ADIBib gratis?

Ja. Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming subsidieert ADIBib. Daarnaast hebben we een overeenkomst met de Vlaamse Educatieve uitgeverijen die de pdf-bestanden van hun boeken kosteloos ter beschikking stellen. Dit is op voorwaarde dat de gebruiker beschikt over de gedrukte versies van de boeken.

Zijn jullie telefonisch bereikbaar?

Nee, ADIBib heeft geen telefoonnummer. Voor vragen of opmerkingen kan je ons bereiken via adibib@eurekaleuven.be.


Account aanmaken

Ik kan me niet registeren

Maak je gebruik van Internet Explorer? Daar doen zich vaker problemen mee voor. Gebruik Google Chrome, Mozilla Firefox of Safari.

Download hier de verschillende webbrowsers:

Google Chrome

Mozilla Firefox

Safari

Ik kan me niet inloggen

Maak je gebruik van Internet Explorer? Daar doen zich vaker problemen mee voor. Gebruik Google Chrome, Mozilla Firefox of Safari.

Download hier de verschillende webbrowsers:

Google Chrome

Mozilla Firefox

Safari

Ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Vraag een nieuw wachtwoord aan via deze pagina.

Hoe voeg ik een leerling toe aan mijn account?

TIP: Maak gebruik van Mozilla Firefox of Google Chrome als browser. Met Internet Explorer doen er zich vaak problemen voor.

STAPPENPLAN

STAP 1: Log in op de website. Klik hiervoor rechtsboven op inloggen.

STAP 2: Ga rechtsboven met de muis over je naam en klik op 'Leerlingen.

STAP 3: Klik op de roze knop 'Nieuwe leerling toevoegen'.

STAP 4: Vervolgens kom je op onderstaande pagina terecht, waar je de gegevens van de leerling kan invullen. Klik na het invullen op ‘leerling toevoegen’. De leerling is nu toegevoegd aan je account.


Ik vind mijn school niet terug in de scholenlijst.

We raden je aan te zoeken op straatnaam en postcode.

Bestaat de school uit meerdere locaties (vestigingsplaatsen, meerdere gebouwen verspreid over de stad, …)? Zoek dan naar de hoofdvestiging. Enkel deze staat in onze scholenlijst.

Vind je je school alsnog niet? Mail dan naar adibib@eurekaleuven.be met volgende informatie:

  • Naam van de school
  • Adres van de school
  • Instellingsnummer
  • Algemeen emailadres

Het attest van mijn leerling staat niet in de lijst.

Vraag na of de leerling in aanmerking komt voor een ADIBib-attest. Dit is een attest voor kinderen die, los van enige diagnose, nood hebben aan ADIBoeken.

Wat als de leerling (nog) geen attest heeft?

Vraag na of de leerling in aanmerking komt voor een ADIBib-attest. Dit is een attest voor kinderen die, los van enige diagnose, nood hebben aan ADIBoeken.

Moet ik het attest van de leerling opsturen?

Nee. Wanneer je een leerling aan je account toevoegt, vul je de attestgegevens in.

Volgende gegevens dien je in te vullen:

Welke attestgegevens moet ik opgeven?

Wanneer je een leerling aan je account toevoegt, vul je volgende de attestgegevens in:


Ik weet de attestgegevens niet, ik vind ze niet meer terug.

Voor ouders: Vraag het na bij het CLB of een externe therapeut (logopediste, psychiater,...). In sommige gevallen heeft de school een kopie van het attest.

Voor schoolmedewerkers: vraag het na bij de ouders. Indien zij zelf niet in bezit zijn van het attest, vraag dan toestemming om het attest op te vragen bij het CLB of een externe begeleider (logopediste, psychiater,...).


ADIBoeken bestellen

Hoe kan ik ADIBoeken bestellen?

Bekijk hier een filmpje.

STAPPENPLAN

STAP 1: Maak een account aan op www.adibib.be

STAP 2: Voeg de leerling(en) waarvoor je wil bestellen toe aan je account (bekijk hier een filmpje).

STAP 3: Ga naar de bestelpagina

STAP 4: Kies de leerling(en) waarvoor je boeken wil bestellen.

STAP 5: Zoek je boek aan de hand van het ISBN-nummer. Je kan ook zoeken op de titel, maar ga dan zeker na of je de juiste editie van het boek bestelt.

STAP 6: Voeg de boeken toe aan je winkelmandje. Klik op 'Voeg Toe'.

STAP 7: Ga naar je winkelmandje om je bestelling af te ronden.

STAP 8: Klik op "Bestelling afronden" en doorloop de volledige bestelprocedure.

Je krijgt een downloadlink met de boeken via mail binnen 1 werkdag.

Moet ik voor elk kind apart bestellen?

Nee. Op de bestelpagina kan je meerdere leerlingen selecteren per boek.

Bekijk hier het filmpje.

STAPPENPLAN

STAP 1: Ga naar de bestelpagina

STAP 2: Kies de leerlingen waarvoor je een boek wil bestellen

STAP 3: Zoek je boeken aan de hand van het ISBN-nummer. Je kan ook zoeken op titel, maar ga dan zeker na of je de juiste editie van het boek bestelt.

STAP 4: Voeg de boeken toe aan je winkelmandje. Klik op 'Voeg toe'.

STAP 5: Ga naar je winkelmandje om je bestelling af te ronden.


STAP 6: Klik op "Bestelling afronden" en doorloop de volledige bestelprocedure.


Je krijgt een downloadlink met de boeken via mail binnen 1 werkdag.


Wie mag ADIBoeken bestellen?

Ouders, medewerkers van de school, therapeuten of de leerling zelf kunnen ADIBoeken bestellen voor het lager en secundair onderwijs . Voor het hoger onderwijs kan enkel een studiebegeleider van de Hoge School of Universiteit boeken aanvragen. De studiebegeleider dient hiervoor eerst een Hoge School-account aan te vragen.

Ik vind mijn boek niet in de catalogus.

Zoek het boek op ISBN-nummer.

Vind je het dan nog niet? Dan is het boek nog niet omgezet. Bekijk de lijst met aanvragen. Ook hier niet tussen? Vraag een omzetting aan.

Wat is een ISBN-nummer? Waar vind ik dit?

ISBN staat voor Internationaal Standaard Boek Nummer. Je vindt dit boven of onder de streepjescode of in de eerste pagina’s van je boek. Het bestaat uit 13 cijfers.

Bv: 978-90-455-0786-6

Zoeken op ISBN-nummer is de meest betrouwbare manier om het juiste boek te vinden. Geef de 13 cijfers in zonder streepjes of spaties. Bv: 9789045507866

Wat is een depot-nummer? Waar vind ik dit?

Het depot-nummer is een code ter identificatie van boek en uitgever. Dit maakt deel uit van het verplicht wettelijk depot aan de Koninklijke Bibliotheek van België. Het nummer vind je meestal in de eerste pagina’s van je boek. De code start met D en wordt gevolgd door een jaartal. Dit jaartal is het jaar van aanmelding. Soms hebben twee boeken hetzelfde ISBN-nummer, maar een ander depot-nummer.

Bv: D/2004/9442/786

Ik vind geen boeken voor het hoger onderwijs in de catalogus.

Studenten in het hoger onderwijs kunnen zelf niet bestellen of aanvragen. Dit kan alleen via een studiebegeleider. De studiebegeleiders kunnen een account hoger onderwijs aanvragen en moeten hiervoor steeds een bevestiging van ons krijgen dat ze toegang hebben tot de catalogus van het hoger onderwijs. Zodra hun account goedgekeurd is, kunnen ze boeken bestellen of aanvragen.

Let op! Enkel aanvragen die via een officieel mailadres van een instelling Hoger Onderwijs gebeuren worden goedgekeurd. Bv: Adi.Boeken@UniversiteitEureka.be.

Ik kan geen boeken toevoegen aan mijn winkelmandje.

Zorg steeds dat je ingelogd bent.

Heb je al een leerling toegevoegd aan je account? Doe dit door op ‘nieuwe leerling’ te klikken en vul alle gegevens in. Je zal zien dat je daarna wel verder kan.

Nog niet duidelijk? Bekijk het filmpje op adibib.be/aan-de-slag/algemeen.

Ik kan mijn bestelling niet afronden.

Probeer het eens met een andere browser, zoals Google Chrome of Mozilla Firefox. Sluit gerust je huidige sessie in je browser af: je winkelmandje zal gevuld blijven.

Download hier de verschillende webbrowsers:

Google Chrome

Mozilla Firefox

Safari

Eerste keer dat je bestelt?

  1. maak een account aan
  2. voeg leerling(en) toe
  3. plaats je bestelling.

Kan ik boeken bestellen via e-mail?

Nee. De bestelprocedure is geautomatiseerd en kan niet door een medewerker worden uitgevoerd.

Waar vind ik mijn bestelnummer?

Je vindt het bestelnummer terug in de bevestigingsmail die je van ons gekregen hebt vlak na het plaatsen van je bestelling, of in je account onder 'Mijn bestellingen'.


Levering

Hoe worden mijn ADIBoeken geleverd?

We controleren je bestelling. Na goedkeuring verzenden we een downloadlink met de ADIBoeken naar het emailadres van je account. Klik op deze link om je boeken te downloaden.

Wat is de gemiddelde levertijd?

Bestel je op een werkdag vóór 23u ’s avonds, dan krijg je je downloadlink in principe dezelfde dag.

Worden er verzendkosten aangerekend?

Nee. Je bestelling wordt digitaal verzonden. Hier zijn geen verzendkosten aan verbonden.

Naar welk e-mailadres wordt mijn bestelling gestuurd?

De downloadlink wordt naar het emailadres van je account gestuurd.

Hoe geraken de boeken bij mijn leerling?

Er zijn twee opties:

  • Je stuurt de downloadlink door naar de leerling. Hij of zij opent de link op zijn computer
  • Je downloadt de boeken zelf en bezorgt ze aan de leerling. ADIBoeken zijn pdf-bestanden en zet je eenvoudig op een USB-stick, extern geheugen, cloud, drive,.....

Mijn ADIBoek komt niet overeen met het boek dat we in de klas gebruiken.

Vergelijk het ISBN-nummer en het Depotnummer van het digitale boek met de gedrukte versie. Is er een verschil? Dan heb je niet het juiste boek. Bestel de juiste versie.

Er ontbreken boeken in mijn bestelling.

Kijk eerst in de catalogus of het boek wel beschikbaar is. Gebruik hiervoor altijd het ISBN-nummer.

Op de bestelpagina kan je steeds onderaan bij 'Beschrijving' zien welke titels er in de reeks zitten. Wanneer je op ‘bestel’ klikt, worden al deze boekjes toegevoegd aan je winkelmand.

Zit het niet in de catalogus: vraag hier een omzetting aan.
Zit het wel in de catalogus en in de reeks: mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en geef een beschrijving van het probleem.

Je vindt het bestelnummer terug in de bevestigingsmail die je van ons gekregen hebt vlak na het plaatsen van je bestelling, of in je account onder 'Mijn bestellingen'.

Er ontbreken leerlingen in mijn downloadlink.

Er is iets misgelopen met het generen van de downloadlink. Mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en geef een beschrijving van het probleem.

Je vindt het bestelnummer terug in de bevestigingsmail die je van ons gekregen hebt vlak na het plaatsen van je bestelling, of in je account onder 'Mijn bestellingen'.

EIk kan de boeken maar 3 keer downloaden. Wat dan met leerkrachten en andere begeleiders?

In principe hoef je de boeken maar één keer te downloaden. ADIBoeken zijn pdf-bestanden. Je zet ze eenvoudig op een USB-stick, extern geheugen, cloud, drive,..... De leerling kan ze dan op eender welke computer openen.

Is je downloadlink vervallen of heb je deze reeds meer dan 3 keer gedownload? Mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en vraag voor een vernieuwing van je downloadlink.

Ik deed een foutieve bestelling.

Geen probleem. Plaats gewoon een nieuwe, juiste bestelling. Verwijder de vorige bestelling van je computer.

Ik kreeg geen bevestigingsmail.

Stap 1: Kijk eerst in je ongewenste post of spam. Soms worden bevestigingsmails tegengehouden door je mailserver.

Stap 2: Kijk in je account of je de bestellingsprocedure volledig hebt doorlopen. Dit betekent dat je de bestellingsprocedure niet volledig doorlopen hebt. Klik op je winkelmandje en werk je bestelling af.

Mail nog niet gekregen? Mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en geef een beschrijving van het probleem.

Als ik op mijn downloadlink klik, kom ik op de log-in pagina.

Je downloadlink is vervallen of je hebt deze reeds meer dan 3 keer gedownload. Mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en vraag voor een vernieuwing van je downloadlink.

Ik kreeg mijn downloadlink nog niet.

Je downloadlink is vervallen of je hebt deze reeds meer dan 3 keer gedownload. Mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en vraag voor een vernieuwing van je downloadlink.

Stap 1: kreeg je een bevestigingsmail?

> Nee: kijk in je ongewenste berichten of werk je bestelling volledig af

> Ja: ga naar stap 2

Stap 2: Kijk in je ongewenste berichten of spam.

Mail nog niet gekregen? Mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en geef een beschrijving van het probleem.


Ik ben mijn downloadlink kwijt.

Mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en geef een beschrijving van het probleem.

Ik heb op de downloadlink geklikt, maar ik vind mijn boeken niet.

De download van de boeken start automatisch. De boeken worden in de map ‘downloads’ op je computer geplaatst. De naam van de zipmap is opgebouwd zoals dit voorbeeld: adibib-20170828100055-tom-aat.

Hoe open ik de map die ik via download heb gekregen?

Na de download staan de boeken in een zip-map.

In de nieuwere versies van Windows kan je de boeken eenvoudigweg uit de map kopiëren.

STAPPENPLAN

STAP 1: dubbel klik op de ADIBib-map. De map opent.

STAP 2: selecteer alle mappen in de map (ctrl+a).

STAP 3: klik met je rechtermuisknop op je selectie en kies voor 'kopiëren'.

STAP 4: Ga naar de map waar je de boeken in wil plaatsen.

STAP 5: Klik met je rechtermuisknop in de map en kies voor 'plakken'

Gebruik je een oudere versie van Windows? Gebruik dan één van deze unzip-programma's:

WinZip
7-Zip


ADIBoeken aanvragen

Wat is het verschil tussen bestellen en aanvragen?

Aanvragen = aan ADIBib vragen om een boek dat nog niet in de catalogus zit om te zetten. Je vraagt dus om een nieuw ADIBoek te maken. Kijk eerst in de lijst met aanvragen of het boek al is aangevraagd. Staat het er niet tussen, doe hier aanvraag. Vul zeker je mailadres in, zo word je automatisch op de hoogte gehouden van de status van de omzetting.

Staat het boek in de lijst, volg dan het boek. Je krijg een email wanneer het boek van status verandert. Bv: het boek is in proces, er is een probleem,....

Bestellen = een boek dat al beschikbaar is in de catalogus, bestellen. Bestel je boek hier.

Wie mag een omzetting aanvragen?

Iedereen mag een omzetting aanvragen. Vraag hier je boek aan.

Voor boeken Hoger Onderwijs: contacteer je studiebegeleider.

Welke titels kan ik aanvragen bij ADIBib? Zetten jullie elke titel om?

Je kan een aanvraag indienen voor alle schoolboeken die gebruikt worden in het Vlaamse basis of secundair onderwijs.

Leesboeken kan je bij ons niet aanvragen. Daarvoor kan je terecht bij de Luisterpuntbibliotheek.

Titels van buitenlandse uitgeverijen zijn moeilijk te verkrijgen. Een aantal Nederlandse uitgeverijen en Pearson USA/UK leveren wel titels aan. Dien sowieso een aanvraag in. We zullen contact opnemen met de uitgeverij in kwestie. Als de uitgeverij het boek niet wil aanleveren, geven we het boek de status ‘niet leverbaar’ in de lijst met aanvragen.

Waar kan ik mijn aanvraag tot omzetting terugvinden?

In de lijst met aanvragen staan alle boeken waarvoor een omzetting werd aangevraagd. Achter elk boek staat in welke fase van het omzettingsproces het boek zit. Volg het boek door op ‘volg’ te klikken. Dan houden we je op de hoogte van elke statusupdate.

Hoe lang duurt een omzetting?

Wij kunnen niet inschatten hoe lang een omzetting duurt. Dit hangt van een aantal factoren af. Het omzettingsproces gaat trager doorheen het schooljaar omdat wij minder jobstudenten tot onze beschikking hebben. Ook duiken er bij sommige boeken problemen op bij het omzetten die we niet onmiddellijk opgelost krijgen.

Wanneer gaat het omzettingsproces het snelst?

Om je boeken in september tot je beschikking te hebben, kan je je aanvraag best in mei of juni doen. Het omzettingsproces gaat namelijk het snelst onder de grote vakantie.

Kan ik iets doen om mijn aanvraag te versnellen?

Nee. Elke aanvraag van een nieuw boek doorloopt een aantal vaste stappen.

Kan ik een aanvraag tot omzetting doen via e-mail?

Nee. Omdat aanvragen tot omzetting geautomatiseerd verlopen, kunnen we geen aanvragen via e-mail verwerken.

ADIBoeken en voorleessoftware

Welke software heb ik nodig om boeken van ADIBib te laten voorlezen door de computer?

Bij ADIBib zorgen we ervoor dat de tekst in de juiste volgorde en automatisch in de juiste taal wordt voorgelezen. ADIBoeken kunnen enkel correct worden voorgelezen door volgende programma’s. Bekijk ook zeker de filmpjes.

Met andere text-to-speech-programma’s kan je ADIBoeken wel openen, maar het programma houdt geen rekening met de aanpassingen die ADIBib aan de boeken gedaan heeft. Met andere woorden: mogelijks foutieve tekst, andere volgordes en maar in één taal.

Er zijn afbeeldingen verdwenen in mijn ADIBoek.

In onze beginperiode hadden we problemen met afbeeldingen die verdwenen tijdens het omzettingsproces. Die problemen zijn al een hele tijd opgelost. Helaas betekent dit ook dat een heel aantal oudere boeken opnieuw moeten worden omgezet. We proberen hierin zo snel mogelijk te gaan, maar we geven prioriteit aan nieuwe, aangevraagde boeken.

Merk je problemen op? Stuur een mail naar adibib@eurekaleuven.be. Vermeld je bestelnummer en het boek waar de problemen zich voordoen. Geef een duidelijke beschrijving van de problemen en geef indien mogelijk een aantal paginanummers door. Zo kunnen we gericht gaan zoeken en het probleem sneller oplossen.

Sommige delen tekst worden niet voorgelezen door de voorleessoftware.

Onze omzettingsprogramma’s kunnen soms bepaalde delen tekst niet lezen. Dit is vaak afhankelijk van de lay-out van het boek. Zo kan momenteel volgende tekst nog niet gelezen worden:

  • Tekst die verticaal of schuin staat
  • Tekst die in een afbeelding staat
  • Lettertypes die fel afwijken van normale lettertypes (zoals handschrift-lettertypes)

We zoeken samen met onze ontwikkelaars steeds naar nieuwe oplossing hiervoor maar dat is niet altijd evident.

Wanneer de problemen veroorzaakt wordt door je voorleessoftware, kunnen wij dit niet steeds verhelpen. Je dient dan contact op te nemen met de makers van je voorleessoftware.


Ik kan niet schrijven/invullen in het ADIBoek.

Bij oudere computers: zorg ervoor dat je de ADIBoeken eerst uit de zip-folder hebt gekopieerd, vooraleer je ze gebruikt.

Bekijk de filmpjes over schrijven in ADIBoeken:

Het ADIBoek wordt niet (correct) voorgelezen.

ADIBoeken kunnen enkel correct worden voorgelezen door volgende programma’s:

  • Alinea (Sensotec)
  • Kurzweil3000 (Sensotec)
  • Sprint (Jabbla)
  • TextAid (ReadSpeaker)
  • WoDy

Controleer eerst of je de laatste versie van de software gebruikt.

Gebruik je Kurzweil 3000? Dan moet je je ADIBoeken vóór het eerste gebruik omzetten naar het KES-formaat. Doe dit met de gratis software PDFtoKES die bij je Kurzweil-download werd geleverd.

Gebruik je toch andere voorleessoftware? Dan zal die niet aan de informatie kunnen die wij erin gestoken hebben zoals de leesvolgorde en taalaanduidingen.

Het kan altijd zijn dat er toch nog foutjes in de omzetting geslopen zijn waardoor er delen van het boek niet correct worden voorgelezen. Stuur een email naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer, de titel van het boek en een beschrijving van de problemen. We kijken het na en als de problemen op te lossen vallen, zorgen we voor een nieuwe omzetting.

Ik kan het ADIBoek niet meer openen/de bestanden zijn 'corrupt'.

Zijn het onze originele bestanden die corrupt zijn? Stuur een email naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en een beschrijving van de problemen.

Gaat het om bestanden die je eerst bewerkt hebt (door er bijvoorbeeld in te schrijven)? Dan kunnen we je helaas niet verder helpen. Het kan zijn dat je door bepaalde bewerkingen uit te voeren in een bestand, het bestand 'corrupt' maakt. Dat ligt niet aan de bestanden, maar wordt veroorzaakt door de software die je gebruikt. In dat geval kan je best contact opnemen met de helpdesk van de software-ontwikkelaar.

Tip: sla je bestanden regelmatig op onder een andere naam.

Kan ik ADIBoeken gebruiken zonder voorleessoftware?

Ja, dat kan.

ADIBoeken worden geleverd in PDF-formaat en kunnen geopend worden met elke PDF-programma. De boeken kunnen dan niet worden voorgelezen. Je kan er wel in typen. Dit is voornamelijk interessant voor leerlingen die geen nood hebben aan de voorleesfunctie. Bekijk hier een overzicht van pdf-programma’s waarmee je in ADIBoeken kan schrijven.

Kan je ADIBoeken gebruiken op een pc van Apple?

Ja, maar dit kan enkel met voorleessoftware Kurzweil3000 en TextAid .

Andere software (Alinea en Sprint) kan je niet op een Mac installeren. Tenzij je het Windows besturingssysteem op je Mac installeert. Vraag best na bij de softwareproducent welke software je hiervoor het best gebruikt.

Kan je ADIBoeken gebruiken op een tablet?

Dit is afhankelijk van de tablet:

iPad:

  • Alinea en Kurzweil3000 hebben een app voor iPad
  • Sprint heeft een app voor iPad. Je kan hiermee niet in de boeken typen. Je kan ze wel laten voorlezen.
  • TextAid is platform-onafhankelijk en kan op alle systemen gebruiken worden. TextAidheeft een webreader die je op iPad kan installeren

Windows-tablet:

De meeste software die op PC werkt, zal ook op een Windows-tablet werken als het operating system van de tablet de 'normale versie' van Windows is. Let op: op Windows RT werkt de meeste software niet!
We raden je aan om de softwareverdeler te contacteren met de vraag of de software zal werken op jouw specifieke Windows-tablet.

Android:

  • Kurzweil3000 werkt aan een app voor Android.
  • TextAid is platform-onafhankelijk en kan op alle systemen gebruiken worden. TextAidheeft een webreader die je op Android kan installeren.

Als je geen nood hebt aan de voorleesfunctie, bestaan er ook talrijke PDF-apps waarmee je in de PDF kan schrijven.

Heb je voorleessoftware nodig om in een boek te typen?

Nee. Wanneer je enkel in een boek wil typen, is een pdf-programma voldoende.

Bekijk hier een overzicht van pdf-programma's waarmee je in ADIBoeken kan schrijven.

Kurzweil3000 kan mijn boeken niet openen.

Om ADIBoeken te kunnen lezen met Kurzweil 3000 moet je de PDF-bestanden eerst omzetten naar het KES-formaat. Dit kan via de software PDF to KES. Dit softwareprogramma zit automatisch in je Kurzweil3000-pakket. Het icoon ziet er zo uit:

Bekijk hier een filmpje over het omzetten van PDF naar KES.