Resultaten Enquête 2019-2020
Zoals elk jaar bevroegen we jullie aan het eind van vorig schooljaar in een grootschalige enquête.
De belangrijkste resultaten daarvan kan je hieronder lezen.
Wil je alle resultaten in detail nalezen? Download dan het verslag
1. Verdeling respondenten
Vooral ouders hebben onze bevraging ingevuld. Maar we kregen ook antwoorden uit het gewoon en buitengewoon onderwijs (35%) en van leerlingen zelf (11%).
Van de mensen uit het onderwijs werden vooral zorgbegeleiders en zorgcoördinatoren vertegenwoordigd.
![]() | ![]() |
en vooral zorgbegeleiders en zorgcoördinatoren vertegenwoordigd.
2. Keuze software
We vroegen aan ouders hoe zij de keuze voor hun softwarepakket maken. Daaruit blijkt dat 39% van alle mama's en papa's de keuze van de school volgt.
43% van de bevraagden kende de voorleessoftware al of werd door anderen overtuigd bij hun keuze.
![]() |
3. Effecten op leerlingen volgens opleiding
Zowel leerlingen als ouders geven aan dat ADIBoeken en voorleessoftware de motivatie verbeteren en dat leerlingen betere punten halen.
![]() | Leerlingen van alle opleidingen geven aan gemiddeld betere punten te scoren. Vooral leerlingen van de tweede graad ASO/TSO/KSO geven de voordelen aan. |
![]() | Ook ouders geven aan dat hun kind betere resultaten behaalt, ongeacht de opleiding. |
![]() | Leerlingen van de tweede en derde graad geven aan eenvoudiger te starten met taken. Leerlingen uit het BSO geven aan dat het vaak nog moeilijk is om te starten. |
![]() | Uit de enquête voor ouders blijkt dat over bij alle opleidingsniveaus de motivatie gemiddeld stijgt. |
![]() | Leerlingen uit de eerste graad secundair en tweede graad TSO/KSO geven het meest expliciet aan dat ze zich beter in hun vel voelen. De invloed is voor alle doelgroepen wel gemiddeld positief. |
![]() | Ouders geven gemiddeld aan dat hun kind meer zelfvertrouwen heeft. Dat gebeurt onafhankelijk van de opleiding en de leeftijd van de leerling. |
Ook onderwijsprofessionals gaven 267 keer aan positieve gevolgen te zien (meerdere opties per persoon). 98 onderwijsprofessionals hadden geen zicht op eventuele voordelen, 8 zagen geen voordelen.

4. Samenvattingen enquête per doelgroep
- Leerlingen

- Ouders

- Scholen

5. Impact van voorleessoftware tijdens de eerste lockdown
Slechts 0,7% van de ouders zag geen voordelen van werken met de computer tijdens de coronacrisis.
