Aangeleerde hulpeloosheid en het toeschrijven van slagen of falen

In de jaren zestig observeerden enkele onderzoekers het fenomeen van de “aangeleerde
hulpeloosheid”. Ze gaven honden die uit hun hok wilden elektrische schokken. Achteraf boden
ze deze honden een veilige uitweg. Deze ondernamen geen enkele poging meer om te ontsnappen.
Intussen hebben veel studies aangetoond dat dit fenomeen ook bestaat bij kinderen met
leerstoornissen.

Specificaties:

  • Tool: niet van toepassing
  • Besproken Leeftijd: kleuters (<6 jaar), basisonderwijs (6-9 jaar), secundair onderwijs (12-14 jaar), secundair onderwijs (14-18 jaar), basisonderwijs (9-12 jaar)
  • Diagnose: leerproblemen
  • Domein: socio-emotioneel, gedrag
  • Aard: theoretisch

Terug naar bibliotheek

Gegevens
  • Auteur artikel: Lieven Coppens
  • Datum toegevoegd: 01/05/2014
  • Download: PDF
  • Link: Klik hier