Proef op de som - studeren met dyscalculie

Het educatief pakket "Proef op de som - studeren met dyscalculie" bestaat uit een boek en bijbehorende film op CD-rom. De documentaire dompelt je gedurende dertig minuten onder in de wereld van kinderen, jongeren en volwassenen met dyscalculie. Deskundigen koppelen hun ervaringen aan wetenschappelijke inzichten. In het bijhorende boek worden deze inzichten verder uitgediept en worden kapstokken voor de begeleiding van jongeren met dyscalculie aangereikt. Het boek en de film zijn een blauwdruk van elkaar: twee benaderingen die de belangrijkste aspecten van het dyscalculie-fenomeen helder belichten.

Met dit totaalpakket doen de auteurs een zeer geslaagde poging om een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Feitelijk hanteren ze hierbij drie dankbare ingangen: de tekst van het boek; de prachtige verzameling foto’s en de film.

Uiteraard “dekken” deze drie benaderingen elkaar. Toch doen ze elk-op-zich een appel op diverse kenmerken en gevoeligheden van de potentiële lezer/ kijker.

Deze driedubbele benadering is het resultaat van groepswerk. Zo worden de finale inzichten van prof. A. Desoete quasi didactisch geschraagd door de bijdragen van een representatieve selectie co-auteurs. Vanuit hun unieke perspectief nodigen ze de lezer op een prikkelende wijze uit om –via hun getuigenis- te proeven van de dyscalculie-problematiek in het algemeen en het studeren met dyscalculie in het bijzonder.

Behalve een bloemlezing uit Sticordi-maatregelen geven de auteurs nergens pasklare recepten. Maar als lezer voel je dit niet aan als een gemis. Wel integendeel. De grote merite van het pakket: “Studeren met dyscalculie” zit hem in het onder de aandacht brengen van een werkelijkheid, het ontsluieren van een andere ervaringswereld, op onnavolgbare wijze.

Kortom: het pakket beschouw ik als een must-have voor ieder die met dyscalculie te maken heeft.

Specificaties:

  • Tool:
  • Besproken Leeftijd: basisonderwijs (6-9 jaar), secundair onderwijs (12-14 jaar), secundair onderwijs (14-18 jaar), hoger onderwijs (18-24 jaar), basisonderwijs (9-12 jaar)
  • Diagnose: dyscalculie
  • Domein: leren studeren, rekenen / wiskunde
  • Aard: theoretischpraktisch

Terug naar bibliotheek

Gegevens
  • Auteur artikel: Johan Willems
  • Datum toegevoegd: 20/11/2015
  • Download: PDF
  • Auteur boek:
  • ISBN-nummer:
  • Uitgeverij:
  • Link: Klik hier