Lees voor

Onze tools

voor jouw om te gebruiken

Video: Ik heet niet dom

"Ik heet niet dom" is een verzameling van vier pakkende getuigenissen van mensen met een leerstoornis.

Ze vertellen over hoe ze omgaan met hun leerstoornis in het dagelijkse leven.

Leeftijdscategorie: kleuters (<6 jaar) , basisonderwijs (6-9 jaar) , secundair onderwijs (12-14 jaar) , secundair onderwijs (14-18 jaar) , hoger onderwijs (18-24 jaar) , Volwassen (+24 jaar) , basisonderwijs (9-12 jaar)

Diagnose: dyslexie , dyspraxie/DCD , leerproblemen

Domein: gezin , leren studeren , aandacht en concentratie , rekenen / wiskunde , socio-emotioneel , lezen , schrijven , motivatie , spelling

Bekijk de film

Zorgmap leerstoornissen

De map Leerzorg is een vervolg op het sensibiliserend infopakket 'Eerste hulp bij leerstoornissen' met de video 'Ik heet niet dom'.

- welke leerstoornissen zijn er en hoe herken je ze?

- op welke manieren kan je effectief differentiëren?

- welke maatregelen kan je treffen voor leerlingen met leerstoornissen?

Download de volledige map

De computer: mijn surfplank in het onderwijs

'De computer is voor kinderen en jongeren met dyslexie of een verwante leerstoornis als een bril voor een slechtziende leerling! Spijtig genoeg moet het kind met een leerstoornis nog te vaak zonder bril in de klas zitten.' Als leerlingen met dyslexie (lees- en spellingsproblemen) en dyspraxie (schrijfproblemen) compenserende (voorlees)software in de klas mogen gebruiken, kunnen ze hun talenten waarmaken.

- welke vaardigheden moet je trainen bij een leerling die de computer gaat gebruiken?

- welke wordvaardigheden zijn essentieel?

- ...

Alles staat in stappen uitgelegd in woord en beeld.

Download de volledige werkmap

Sticordi DKO

Hoe ondersteun je leerlingen met leerproblemen in de muziekschool?

Hebben leerlingen met leesproblemen ook moeite met het lezen van bladmuziek? Lees er alles over in deze brochure.

Download de volledig map hier