Lees voor

Veelgestelde vragen (FAQ)

over onze werking


Stel je vraag via ons contactformulier!

Meest voorkomende vragen:

Mijn downloadlink werkt niet meer

Klik rechtsboven op je naam en klik dan op 'ADIBoeken'. Je kan daar je bestelling opnieuw opvragen.

Mijn leerling gaat volgend jaar naar een andere school. Wie activeert zijn/haar nieuwe LeesVoor-licentie?

De nieuwe school of de ouders van de leerling kunnen vanaf het nieuwe schooljaar de LeesVoor-licentie van de leerling heractiveren met hun account. De persoon die de activatie doet, wordt de nieuwe accounthouder.

Wie heeft er recht op ADIBoeken en LeesVoor!?

Lees dit op onze "voor wie-pagina". Heb je geen attest? Dan kan je helaas geen beroep doen op onze diensten. Meer info? Contacteer het CLB in verband met het ADIBib-attest.

Ik kan niet inloggen op mijn voorleessoftware

Zoek eerst de gegevens in onze mail of onder je account. Kopieer en plak dan de gegevens in het juiste platform. Kijk na of je de juiste software hebt aangevraagd. Nog steeds problemen met je wachtwoord? Contacteer de softwareleverancier.

De website loopt vast

Gebruik GEEN Internet Explorer. Gebruik een andere browser en probeer het nog eens op een ander toestel, bijvoorbeeld een tablet, GSM of andere computer.

Algemeen

Heeft ADIBib ook gewone leesboeken?

Nee, wij hebben alleen schoolboeken.

Voor leesboeken kan je terecht bij Luisterpuntbibliotheek. Dat is de Vlaamse openbare bibliotheek voor kinderen en volwassenen met een leesbeperking. Luisterpunt maakt luisterboeken in Daisy-formaat: deze boeken zijn ingesproken.

Het kind kan heel gemakkelijk het boek (trager of sneller) beluisteren zonder stemvervorming. Je kan door het boek bladeren, stukken opnieuw lezen ... Kortom, alles wat bij een gedrukt leesboek ook kan. Beluister Daisy-boeken met een Daisy-speler, de app ‘Anderslezen’ of de gratis Daisy-software voor op je computer.

Zijn de boeken van ADIBib en de voorleessoftware gratis?

Ja. Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming subsidieert ADIBib. Daarnaast hebben we een overeenkomst met de Vlaamse educatieve uitgeverijen die de pdf-bestanden van hun boeken kosteloos ter beschikking stellen. Dat is op voorwaarde dat de gebruiker beschikt over de gedrukte versies van de boeken.

Zijn jullie telefonisch bereikbaar?

Nee, ADIBib heeft geen telefoonnummer. Voor vragen of opmerkingen kan je ons bereiken via adibib@eurekaleuven.be.

Account aanmaken

Ik kan me niet registeren/inloggen

Maak je gebruik van Internet Explorer? Daar treden vaak problemen op. Gebruik Google Chrome, Mozilla Firefox of Safari.

Download hier de verschillende webbrowsers:

Google Chrome

Mozilla Firefox

Safari

Ik kan mijn leerlingen niet vinden

Log in of maak een account aan als je er nog geen hebt.

Klik rechtsboven op je naam en dan op 'Leerlingen'. Je kan er nieuwe leerlingen aanmaken en bestaande leerlingen aanpassen door op het potloodje te klikken.

Ik vind mijn school niet terug in de scholenlijst

We raden je aan te zoeken op straatnaam en postcode.

Bestaat de school uit meerdere locaties (vestigingen, meerdere gebouwen verspreid over de stad …)? Zoek dan naar de hoofdvestiging. Enkel deze staat in onze scholenlijst.

Vind je je school nog steeds niet? Mail dan naar adibib@eurekaleuven.be met de volgende informatie:

  • Naam van de school
  • Adres van de school
  • Instellingsnummer
  • Algemeen e-mailadres

ADIBoeken

Ik vind mijn boek niet terug in de catalogus

Zoek het boek op ISBN-nummer in de catalogus.

Vind je het nog steeds niet? Dan is het boek nog niet omgezet. Je kan hiervoor een nieuwe omzetting aanvragen.
Je vindt het aanvraagformulier ook als je een ADIBoek kiest bij je bestelling. Klik op de link 'vraag er nieuwe aan'.

Je krijgt een e-mail als het boek beschikbaar is. Je kan de status van je omzetting ook opvolgen in je account.

Wat is een B-Boek?

Een B-Boek is een ruwe versie van een ADIBoek. B-versies worden vooral gemaakt voor wiskundeboeken, omdat die minder doorlopende tekst bevatten en meer gedeelten die niet juist door de computer kunnen voorgelezen worden.

Een B-Boek:

  • is hetzelfde boek als de gedrukte versie van het boek, maar dan digitaal
  • is in stukken geknipt
  • heeft correcte paginanummers
  • is voorleesbaar. Let op: de tekstherkenning en taalaanduiding zijn automatisch gebeurd en minder nauwkeurig nagekeken door een medewerker van Eureka ADIBib. Een A-Boek is een stuk nauwkeuriger.

Wat is een ISBN-nummer? Wat is een depotnummer?

ISBN staat voor Internationaal Standaard Boek Nummer. Je vindt dit boven of onder de streepjescode op de achterflap van je boek of in de eerste pagina’s van je boek. Het bestaat uit 13 cijfers.

Bv: 978-90-455-0786-6

Zoeken op ISBN-nummer is de meest betrouwbare manier om het juiste boek te vinden. Geef de 13 cijfers in zonder liggende streepjes of spaties. Bv: 9789045507866

Het depot-nummer is een code ter identificatie van het boek en de uitgever. Dat maakt deel uit van het verplicht wettelijk depot aan de Koninklijke Bibliotheek van België. Het nummer vind je meestal in de eerste pagina’s van je boek. De code start met D en wordt gevolgd door een jaartal. Dit jaartal is het jaar van aanmelding. Soms hebben twee boeken hetzelfde ISBN-nummer, maar een ander depot-nummer.

Bv: D/2004/9442/786

Hoe worden mijn ADIBoeken geleverd? Naar welk e-mailadres?

We controleren je bestelling. Na goedkeuring verzenden we een downloadlink met de ADIBoeken naar het e-mailadres van je account. Klik op deze link om je boeken te downloaden.

De downloadlink wordt naar het e-mailadres van je account gestuurd.
Er worden geen verzendkosten aangerekend.

Je kan je boeken ook downloaden in je account onder 'ADIBoeken'. Daar kan je ook een nieuwe downloadlink aanvragen.

Wat is de gemiddelde levertijd?

Je ontvangt je levering binnen 1 à 2 werkdagen na je bestelling. Heb je na 1 à 2 werkdagen nog geen bestelling gekregen? Stuur een mailtje met je bestelnummer naar adibib@eurekaleuven.be.

Mijn ADIBoek komt niet overeen met het boek dat we in de klas gebruiken.

Vergelijk het ISBN-nummer en het depotnummer van het digitale boek met de gedrukte versie. Is er een verschil? Dan heb je niet het juiste boek. Bestel de juiste versie.

Er ontbreken leerlingen/boeken in mijn downloadlink

Er is iets misgelopen met het generen van de downloadlink. Stuur een mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en een beschrijving van het probleem.

Je vindt het bestelnummer terug in de bevestigingsmail die je van ons gekregen hebt vlak na het plaatsen van je bestelling, of in je account onder 'ADIBoeken'.

Ik kreeg mijn downloadlink nog niet of ben hem kwijt

Ga naar je account. Onder 'ADIBoeken' kan je je ADIBoeken downloaden of een nieuwe link aanvragen.

Hoe open ik de map die ik via download heb gekregen?

De download van de boeken start automatisch. De boeken worden meestal in de map ‘Downloads’ op je computer geplaatst.
Na de download staan de boeken in een zip-map.
De naam van de zip-map is opgebouwd zoals dit voorbeeld: adibib-20170828100055-tom-aat.

In de nieuwere versies van Windows kan je de boeken eenvoudigweg uit de map kopiëren:

STAPPENPLAN

STAP 1: dubbelklik op de ADIBib-map. De map opent.

STAP 2: selecteer alle mappen binnenin de map (ctrl+a).

STAP 3: klik met je rechtermuisknop op je selectie en kies voor 'kopiëren'.

STAP 4: Ga naar de map waarin je de boeken wil plaatsen.

STAP 5: Klik met je rechtermuisknop in de map en kies voor 'plakken'

Gebruik je een oudere versie van Windows? Gebruik dan één van deze (gratis) unzip-programma's:

WinZip
7-Zip

Voor welke titels kan ik een omzetting aanvragen bij ADIBib? Zetten jullie elke titel om?

Je kan een aanvraag indienen voor alle schoolboeken die gebruikt worden in het Vlaamse basis- of secundair onderwijs.

Afhankelijk van de uitgeverij kunnen toetsen of correctiesleutels besteld worden.

  • Uitgeverij Van In biedt correctiesleutels en toetsen aan via ADIBib. Je kan ze ook in onze catalogus terugvinden en op de website bestellen.
  • Voor de uitgeverijen Plantyn en Die Keure is het mogelijk om omgezette correctiesleutels/toetsen te bekomen op hun leerkrachtenplatform. Indien op het leerkrachtenplatform van de uitgeverij nog geen ADIBoek-versie van de boeken beschikbaar is, kan je hiervoor een omzetting aanvragen via adibib.be. Zodra de boeken omgezet zijn, worden ze naar de uitgeverij gestuurd.
  • Uitgeverij Pelckmans biedt geen correctiesleutels/toetsen aan
  • Boeken van andere uitgeverijen zijn onder voorbehoud. Hier mag je altijd een omzetting voor aanvragen.

Leesboeken kan je bij ons niet aanvragen. Daarvoor kan je terecht bij de Luisterpuntbibliotheek.

Titels van buitenlandse uitgeverijen zijn moeilijk te verkrijgen. Een aantal Nederlandse uitgeverijen en Pearson USA/UK leveren wel titels aan. Dien in elk geval een aanvraag in. Wij zullen contact opnemen met de uitgeverij in kwestie. Als de uitgeverij het boek niet wil aanleveren, geven we het boek de status ‘niet leverbaar’.

Waar kan ik mijn aanvraag tot omzetting opvolgen? Welke statussen zijn er?

Kijk hiervoor in je account bij 'Aanvragen'.
Een omzetting doorloopt de volgende stappen:

1. Boek is aangevraagd: de pdf-versie van het boek wordt aangevraagd bij de uitgeverij
2. Boek is binnen: ADIBib heeft de pdf-versie van het boek ontvangen van de uitgeverij
3. Boek is in proces: het boek is begonnen aan het omzettingsproces
4. B-versie ADIBoek beschikbaar: je kan een B-versie van dit ADIBoek bestellen (= minder nauwkeurige, soms voorlopige versie)
5. A-versie ADIBoek beschikbaar: je kan een A-versie van dit ADIBoek bestellen (= het meest nauwkeurige, omgezette ADIBoek)

Je krijgt een mail als je boek beschikbaar is.

Uitzonderlijke statussen:
Niet omzetbaar: het boek is door een technisch probleem niet omzetbaar en wordt niet aangeboden in de catalogus
Niet leverbaar:
het boek is niet verkrijgbaar bij de uitgeverij. Het boek is bijvoorbeeld te oud of de uitgeverij werkt niet met ADIBib samen.
Probleemboek:
tijdens het omzetten is er een probleem opgedoken. We proberen het probleem op te lossen, indien mogelijk.
ADIBoek bij uitgeverij via leerkrachtenplatform:
toetsen, kopieermappen, handleidingen, ingevulde versies... worden meestal omgezet en teruggestuurd naar de uitgeverij. Zij voorzien de bestanden op het leerkrachtenplatform.

Hoe lang duurt een omzetting?

Wij kunnen niet inschatten hoe lang een omzetting duurt. Dat hangt namelijk van een aantal factoren af. Het omzettingsproces gaat trager doorheen het schooljaar omdat wij minder jobstudenten tot onze beschikking hebben. Ook duiken er bij sommige boeken problemen op bij het omzetten die we niet onmiddellijk opgelost krijgen.

Om je boeken in september tot jouw beschikking te hebben, kan je je aanvraag best al in mei of juni doen. Het omzettingsproces gaat namelijk het snelst tijdens de zomervakantie.

Voorleessoftware

Moet ik de licentie elk schooljaar opnieuw vernieuwen?

Ja, elk jaar moet je de licentie verlengen zodat je leerling er in het nieuwe schooljaar mee kan werken. De logingegevens blijven hetzelfde, maar het wachtwoord verandert.
De licentie heractiveren kan elk schooljaar vanaf de laatste week van augustus.

Tot wanneer is een schooljaarlicentie geldig?

Een licentie vervalt op 30 september van het schooljaar volgend op het schooljaar waarin de licentie actief was.

Kan een leerling overgedragen worden naar een andere accounthouder?

Nee, de eerste persoon die de licentie van de leerling activeert of heractiveert blijft gedurende het hele schooljaar accounthouder. De licentie kan maar één keer per schooljaar door een accounthouder geactiveerd worden.

Om van accounthouder te wisselen wacht je tot het nieuwe schooljaar. De nieuwe accounthouder voegt dan de leerling toe aan zijn/haar account.

Ik ben de logingegevens van de software kwijt.

Je vindt de logingegevens in je account.
Ben jij niet de accounthouder? Contacteer dan de accounthouder en vraag de logingegevens.

Ik krijg de melding dat de leerling al geregistreerd is als ik voorleessoftware wil aanvragen.

1. Controleer of je het rijksregisternummer van de juiste leerling ingeeft.

2. Probeer opnieuw om het rijksregisternummer correct in te geven.

3. Het is mogelijk dat de leerling al geregistreerd is door iemand anders dit schooljaar. Omwille van privacy mogen wij niet doorgeven wie de registratie deed. Je vraagt best na in het netwerk van het kind wie de accounthouder is. Zij kunnen je de nieuwe logingegevens bezorgen.

Indien het niet duidelijk wordt wie de registratie gedaan heeft, kunnen wij de accounthouder mailen om jou te contacteren en de logingegevens door te geven.

Waar kan ik de voorleessoftware downloaden?

De verschillende voorleessoftware download je via de website van de leverancier.

Ga naar de pagina 'Wat?', klik op jouw software en dan op 'Productomschrijving'.

Vandaaruit klik je door naar de juiste pagina op de website en kan je de software downloaden.

Kijk ook in de mail met je inloggegevens. Daarin staat een link om de software die je gekozen hebt te downloaden.

Problemen met ADIBoeken of voorleessoftware

Ik heb problemen met Alinea, IntoWords, Kurzweil, SprintPlus of TextAid

ADIBib kan je niet helpen met technische problemen met de voorleessoftware.
Contacteer de softwareleverancier.

Alinea en Kurzweil: Lexima
IntoWords: Uitgeverij Visiria
SprintPlus: Jabbla
TextAid: ReadSpeaker

Er zitten fouten in mijn ADIBoek

Onze omzettingsprogramma’s kunnen soms bepaalde delen tekst niet lezen. Dat is vaak afhankelijk van de lay-out van het boek. Zo kan momenteel volgende tekst nog niet gelezen worden:

  • Tekst die verticaal of schuin staat
  • Tekst die in een afbeelding staat
  • Lettertypes die fel afwijken van normale lettertypes (zoals handschrift-lettertypes)

We zoeken samen met onze ontwikkelaars steeds naar nieuwe oplossing hiervoor, maar dat is helaas niet altijd evident.

Wanneer de problemen veroorzaakt worden door je voorleessoftware, kunnen wij dit niet altijd oplossen. Je dient dan contact op te nemen met de makers van je voorleessoftware.

Gebruik je andere voorleessoftware dan Alinea, Kurzweil3000, SprintPlus, TextAid of IntoWords? Dan zal die niet aan de informatie kunnen die wij erin gestoken hebben, zoals de leesvolgorde en taalaanduidingen.

Het kan altijd zijn dat er toch nog foutjes in de omzetting geslopen zijn waardoor er delen van het boek niet correct worden voorgelezen. Stuur een e-mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer, de titel van het boek en een beschrijving van de problemen. We kijken het na en indien de problemen oplosbaar zijn, zorgen we zo snel als mogelijk voor een nieuwe omzetting.

Ik kan het ADIBoek niet meer openen/de bestanden zijn 'corrupt'

Zijn het onze originele bestanden die corrupt zijn? Stuur een e-mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en een beschrijving van de problemen.

Gaat het om bestanden die je eerst bewerkt hebt (door er bijvoorbeeld in te schrijven)? Dan kunnen we je helaas niet verder helpen. Het kan zijn dat je door bepaalde bewerkingen uit te voeren in een bestand, het bestand 'corrupt' maakt. Dat ligt niet aan de bestanden, maar wordt veroorzaakt door de software die je gebruikt. In dat geval kan je best contact opnemen met de helpdesk van de software-ontwikkelaar.

Tip: sla je bestanden regelmatig op onder een andere naam.

Kan ik ADIBoeken gebruiken zonder voorleessoftware?

Ja, dat kan.

ADIBoeken worden geleverd in pdf-formaat en kunnen geopend worden met elk pdf-programma. De boeken kunnen dan niet worden voorgelezen. Je kan er wel in typen. Dit is voornamelijk interessant voor leerlingen die geen nood hebben aan de voorleesfunctie. Een voorbeeld van gratis pdf-software is Foxit Software.