Voor wie?

De spelregels bij ADIBoeken en voorleessoftware

De ADIBib-spelregels

ADIBoeken zijn een leerhulp voor kinderen met een beperking in de schriftelijke communicatie. Dat zij hun schoolboeken digitaal krijgen, is een uitzondering op de Auteurswet (art.22, § 1, 11°). Uitgevers en auteurs doen in dit geval afstand van de gebruikelijke vergoedingen. 

Het gratis verdelen van voorleessoftware voor kinderen met een beperking in de schriftelijke communicatie via het project Lees Voor! wordt gesubsidieerd door de overheid.

Is het voor iedereen? Nee, er zijn belangrijke spelregels. Enkel zo blijft ons project bestaan. 

De spelregels

1. De leerling heeft het juiste attest:

  • Dyslexie/dysorthografie
  • Dyspraxie
  • Gemotiveerd verslag
  • (Inschrijvings)verslag type 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 of basisaanbod
  • Lln zonder attest maar met lees-/schrijfprobleem: ADIBib-attest via CLB (zie onderaan deze pagina voor meer info)

2. De leerling heeft de gedrukte versie van het bestelde ADIBoek

Wil je een digitale versie van je schoolboek? Dan moet je ook de gedrukte versie hebben. Gebruik ze alle twee. 

Enkele voorbeelden:

  • Er zijn leerlingen die in het ADIBoek de tekst laten voorlezen, maar de opdrachten toch in het gedrukte boek maken.
  • Leerlingen onthouden makkelijker waar in het boek je zit wanneer je het boek vast hebt. Op de computer is het veel lastiger om te onthouden waar in het boek een bepaald onderdeel staat.
  • Heb je moeite met schrijven? Dan lees je misschien liever in het gedrukte boek en gebruik je de computer om in te vullen.

3. De leerling volgt de juiste onderwijsvorm 

De leerling volgt les in een erkende Vlaamse school van het lager en secundair onderwijs of volgt de opleidingstrajecten Secundair na Secundair (Se-n-Se) en HBO5 Verpleegkunde (die ingericht worden door secundaire scholen).

4. Het gebruik is strikt persoonlijk

ADIBoeken dragen een watermerk met de naam en school van de leerling. Je mag ADIBoeken niet doorgeven. De school mag je ook geen ADIBoeken met de naam van een andere leerling geven.

Ook de voorleessoftware vraag je aan per leerling. Hiervoor is het rijksregisternummer nodig. Je krijgt na de inschrijving van de leerling een unieke login voor de leerling. Er is uitdrukkelijke toestemming nodig van de ouders om voorleessoftware aan te vragen.


Wie mag bestellen?

  • Ouders
  • Leerkrachten
  • Logopedisten
  • Familie
  • Leerlingen vanaf 13 jaar kunnen zelf de ADIBoeken en voorleessoftware aanvragen.

Let op: je hebt steeds de uitdrukkelijke toestemming nodig van de ouder om een aanvraag te doen.

Een ADIBoek bestellen of aanvragen

Je kan meerdere boeken bestellen voor je kind. Je kan ook voor meerdere kinderen ineens bestellen. 

Je kan een boek dat niet in ADIBib voorhanden is, ook aanvragen. We proberen in te spelen op de noden en zoveel mogelijk boeken op aanvraag om te zetten. Jaarlijks komen er een heel aantal titels bij. Sommige boeken krijgen voorrang, bijvoorbeeld taalboeken en boeken met veel tekst in.

Wil je kijken welke boeken beschikbaar is? Zoek het boek op ISBN-nummer (zonder streepjes of spaties) in onze catalogus.
Je ziet de status van het boek:

  1. Boek aangevraagd: het boek is aangevraagd bij de uitgeverij
  2. Boek is binnen: ADIBib kreeg het boek van de uitgeverij
  3. In proces: het boek zit in het omzettingsproces
  4. Probleemboek: er zijn problemen in het omzettingsproces
  5. Niet omzetbaar: het boek is door technische problemen niet omzetbaar
  6. Niet leverbaar: de uitgeverij levert het boek niet aan

Voorleessoftware aanvragen

Je mag voorleessoftware aanvragen voor meerdere leerlingen. Je hebt van elke leerling het rijksregisternummer nodig. Zorg er zeker ook voor dat je de uitdrukkelijke toestemming hebt van de ouders. 


Het ADIBib-attest

Sommige leerlingen hebben geen attest of gemotiveerd verslag, maar wel ernstige lees- en/of schrijfproblemen. Ze hebben nood aan voorleessoftware en/of een digitale versie van hun schoolboeken. Zonder voorleessoftware en ADIBoeken hebben ze ernstige problemen met het lezen en/of schrijven.
Het M-decreet verankert het recht op redelijke aanpassingen voor alle leerlingen ongeacht of er een specifieke diagnose is of niet. Leerlingen hebben dus recht op aanpassingen om aansluiting te vinden op hun onderwijsbehoeften, binnen redelijke grenzen. De verantwoordelijkheid hiervan ligt bij de school. ADIBoeken en/of voorleessoftware zijn redelijke aanpassingen. Ze passen dus binnen een zorgtraject op school.

Het ADIBib-attest zorgt ervoor dat ook deze leerlingen ADIBoeken en voorleessoftware kunnen gebruiken. Het CLB kan dit attest uitschrijven op basis van een nood, ernstig problemen in het lezen en/of schrijven. Er is geen specifieke diagnose nodig. Het CLB neemt deze beslissing, in samenspraak met de ouders en school. Voor CLB-medewerkers: je vindt een sjabloon op LARS.