Lees voor

Veelgestelde vragen

over onze werking

Algemeen

Heeft ADIBib ook gewone leesboeken?

Nee. Wij hebben alleen schoolboeken.

Voor leesboeken kan je terecht bij Luisterpuntbibliotheek. Dat is de Vlaamse openbare bibliotheek voor kinderen en volwassenen met een leesbeperking. Luisterpunt maakt luisterboeken in Daisy-formaat: deze boeken zijn ingesproken. Het kind kan heel gemakkelijk het boek (trager of sneller) beluisteren zonder stemvervorming. Het bladert door het boek, beluister stukken opnieuw vooruit lezen … alles wat bij een gedrukt leesboek ook kan. Beluister Daisy-boeken met een Daisy-speler, de app ‘Anderslezen’ of de gratis Daisy-software voor op je computer.

Zijn de boeken van ADIBib en de voorleessoftware gratis?

Ja. Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming subsidieert ADIBib. Daarnaast hebben we een overeenkomst met de Vlaamse Educatieve uitgeverijen die de pdf-bestanden van hun boeken kosteloos ter beschikking stellen. Dit is op voorwaarde dat de gebruiker beschikt over de gedrukte versies van de boeken.

Zijn jullie telefonisch bereikbaar?

Nee, ADIBib heeft geen telefoonnummer. Voor vragen of opmerkingen kan je ons bereiken via adibib@eurekaleuven.be.


Account aanmaken

Ik kan me niet registeren/inloggen

Mogelijks had je een account op leesvoor.vlaanderen, maar nog niet op adibib. Registreer je ook op adibib.be. 
Vanaf 27/08 zullen al je eerder toegevoegde je leerlingen in je account staan. 

Maak je gebruik van Internet Explorer? Daar doen zich vaker problemen mee voor. Gebruik Google Chrome, Mozilla Firefox of Safari.

Download hier de verschillende webbrowsers:

Google Chrome

Mozilla Firefox

Safari

Ik kan mijn leerlingen niet vinden

Mogelijks had je een account op leesvoor.vlaanderen, maar nog niet op adibib. Registreer je ook op adibib.be.
Vanaf 27/08 zullen al je eerder toegevoegde je leerlingen in je account staan.

Ik vind mijn school niet terug in de scholenlijst

We raden je aan te zoeken op straatnaam en postcode.

Bestaat de school uit meerdere locaties (vestigingsplaatsen, meerdere gebouwen verspreid over de stad, …)? Zoek dan naar de hoofdvestiging. Enkel deze staat in onze scholenlijst.

Vind je je school alsnog niet? Mail dan naar adibib@eurekaleuven.be met volgende informatie:

  • Naam van de school
  • Adres van de school
  • Instellingsnummer
  • Algemeen emailadres

ADIBoeken

Ik vind mijn boek niet in de catalogus.

Zoek het boek op ISBN-nummer in de catalogus.

Vind je het dan nog niet? Dan is het boek nog niet omgezet. Je kan hiervoor een nieuwe omzetting aanvragen.
Je vindt het aanvraagformulier ook als je een ADIBoek kiest bij je bestelling. Klik op de link 'vraag er nieuwe aan'.

Je krijgt een email als het boek beschikbaar is. Je kan de status van je omzetting opvolgen in je account.

Wat is een B-Boek?

Een B-Boek is een ruwe versie van een ADIBoek. Met een B-boek kan jij al aan de slag terwijl wij het boek omzetten.
Enkel voor wiskundeboeken vanaf het 3de middelbaar. 

Een B-Boek: 

  • is hetzelfde boek als het gedrukte boek, maar dan digitaal
  • is in stukken geknipt
  • heeft de juiste paginanummers
  • is voorleesbaar. Maar: de tekstherkenning en taalaanduiding zijn automatisch gebeurd en niet meer nagekeken door een medewerker van Eureka ADIBib.

Ideaal om snel aan de slag te kunnen, maar zeker de moeite om opnieuw te bestellen wanneer de volledig omgezette versie beschikbaar is. Wij sturen je een mail als deze A-versie online staat.
Dus een B-boek is een tijdelijke versie. De A-versie is veel krachtiger.

Wat is een ISBN-nummer? Wat is een depotnummer? 

ISBN staat voor Internationaal Standaard Boek Nummer. Je vindt dit boven of onder de streepjescode of in de eerste pagina’s van je boek. Het bestaat uit 13 cijfers.

Bv: 978-90-455-0786-6

Zoeken op ISBN-nummer is de meest betrouwbare manier om het juiste boek te vinden. Geef de 13 cijfers in zonder streepjes of spaties. Bv: 9789045507866

Het depot-nummer is een code ter identificatie van boek en uitgever. Dit maakt deel uit van het verplicht wettelijk depot aan de Koninklijke Bibliotheek van België. Het nummer vind je meestal in de eerste pagina’s van je boek. De code start met D en wordt gevolgd door een jaartal. Dit jaartal is het jaar van aanmelding. Soms hebben twee boeken hetzelfde ISBN-nummer, maar een ander depot-nummer.

Bv: D/2004/9442/786

Hoe worden mijn ADIBoeken geleverd? Naar welk emailadres?

We controleren je bestelling. Na goedkeuring verzenden we een downloadlink met de ADIBoeken naar het emailadres van je account. Klik op deze link om je boeken te downloaden.
De downloadlink wordt naar het emailadres van je account gestuurd.
Er worden geen verzendkosten aangerekend.

Je kan je boeken ook downloaden in je account onder 'mijn ADIBoeken'.

Wat is de gemiddelde levertijd?

Je ontvangt je levering binnen 1 à 2 werkdagen na je bestelling. Daarna nog geen bestelling gekregen? Stuur een mailtje met je bestelnummer naar adibib@eurekaleuven.be.

Mijn ADIBoek komt niet overeen met het boek dat we in de klas gebruiken.

Vergelijk het ISBN-nummer en het depotnummer van het digitale boek met de gedrukte versie. Is er een verschil? Dan heb je niet het juiste boek. Bestel de juiste versie.

Er ontbreken leerlingen/boeken in mijn downloadlink.

Er is iets misgelopen met het generen van de downloadlink. Mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en geef een beschrijving van het probleem.

Je vindt het bestelnummer terug in de bevestigingsmail die je van ons gekregen hebt vlak na het plaatsen van je bestelling, of in je account onder 'Mijn bestellingen'.

Als ik op mijn downloadlink klik, kom ik op de log-in pagina.

Je downloadlink is vervallen of je hebt deze reeds meer dan 3 keer gedownload. Mail naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en vraag voor een vernieuwing van je downloadlink.

Ik kreeg mijn downloadlink nog niet of ben hem kwijt.

Ga naar je account. Onder ADIBoeken kan je je ADIBoeken downloaden.

Hoe open ik de map die ik via download heb gekregen?


De download van de boeken start automatisch. De boeken worden in de map ‘downloads’ op je computer geplaatst.
Na de download staan de boeken in een zip-map.
De naam van de zipmap is opgebouwd zoals dit voorbeeld: adibib-20170828100055-tom-aat.

In de nieuwere versies van Windows kan je de boeken eenvoudigweg uit de map kopiëren.

STAPPENPLAN

STAP 1: dubbel klik op de ADIBib-map. De map opent.

STAP 2: selecteer alle mappen in de map (ctrl+a).

STAP 3: klik met je rechtermuisknop op je selectie en kies voor 'kopiëren'.

STAP 4: Ga naar de map waar je de boeken in wil plaatsen.

STAP 5: Klik met je rechtermuisknop in de map en kies voor 'plakken'

Gebruik je een oudere versie van Windows? Gebruik dan één van deze unzip-programma's:

WinZip
7-Zip

Voor welke titels kan ik een omzetting aanvragen bij ADIBib? Zetten jullie elke titel om?

Je kan een aanvraag indienen voor alle schoolboeken die gebruikt worden in het Vlaamse basis of secundair onderwijs.

Leesboeken kan je bij ons niet aanvragen. Daarvoor kan je terecht bij de Luisterpuntbibliotheek.

Titels van buitenlandse uitgeverijen zijn moeilijk te verkrijgen. Een aantal Nederlandse uitgeverijen en Pearson USA/UK leveren wel titels aan. Dien sowieso een aanvraag in. We zullen contact opnemen met de uitgeverij in kwestie. Als de uitgeverij het boek niet wil aanleveren, geven we het boek de status ‘niet leverbaar’. 

Waar kan ik mijn aanvraag tot omzetting opvolgen?

Kijk hiervoor in je account bij 'mijn omzettingen'

Hoe lang duurt een omzetting?

Wij kunnen niet inschatten hoe lang een omzetting duurt. Dit hangt van een aantal factoren af. Het omzettingsproces gaat trager doorheen het schooljaar omdat wij minder jobstudenten tot onze beschikking hebben. Ook duiken er bij sommige boeken problemen op bij het omzetten die we niet onmiddellijk opgelost krijgen.

Om je boeken in september tot je beschikking te hebben, kan je je aanvraag best in mei of juni doen. Het omzettingsproces gaat namelijk het snelst onder de grote vakantie.

Voorleessoftware

Moet ik de licentie elk schooljaar opnieuw vernieuwen?

Ja, elk jaar moet je de licentie verlengen zodat je leerling er in het nieuwe schooljaar mee kan werken. De login-gegevens blijven hetzelfde, het wachtwoord verandert.

Tot wanneer is een schooljaarlicentie geldig?

Een licentie vervalt op 30 september van het schooljaar volgend op het schooljaar waarin de licentie actief was. 

Kan een leerling overgedragen worden naar een andere accounthouder? 

Nee, de eerste persoon die de licentie van de leerling activeert of heractiveert blijft gedurende het hele schooljaar accounthouder. De licentie kan maar één keer per schooljaar door een accounthouder geactiveerd worden. 

Om van accounthouder te wisselen wacht je tot het nieuwe schooljaar. De nieuwe accounthouder voegt dan de leerling toe aan zijn/haar account. 

Ik ben de logingegevens van de software kwijt.

Je vindt de logingegevens in je account. 

Problemen met ADIBoeken of voorleessoftware

Ik heb problemen met Alinea, Kurzweil, Sprint of TextAid

ADIBib kan je niet helpen met technische problemen met de voorleessoftware.
Contacteer de softwareleverancier. 

Alinea en Kurzweil: Sensotec
Sprint: Jabbla
TextAid: ReadSpeaker

Er zitten fouten in mijn ADIBoek

Onze omzettingsprogramma’s kunnen soms bepaalde delen tekst niet lezen. Dit is vaak afhankelijk van de lay-out van het boek. Zo kan momenteel volgende tekst nog niet gelezen worden:

  • Tekst die verticaal of schuin staat
  • Tekst die in een afbeelding staat
  • Lettertypes die fel afwijken van normale lettertypes (zoals handschrift-lettertypes)

We zoeken samen met onze ontwikkelaars steeds naar nieuwe oplossing hiervoor maar dat is niet altijd evident.

Wanneer de problemen veroorzaakt wordt door je voorleessoftware, kunnen wij dit niet steeds verhelpen. Je dient dan contact op te nemen met de makers van je voorleessoftware. 

Gebruik je andere voorleessoftware dan Alinea, Kurzweil3000, Sprint of TextAid? Dan zal die niet aan de informatie kunnen die wij erin gestoken hebben zoals de leesvolgorde en taalaanduidingen.

Het kan altijd zijn dat er toch nog foutjes in de omzetting geslopen zijn waardoor er delen van het boek niet correct worden voorgelezen. Stuur een email naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer, de titel van het boek en een beschrijving van de problemen. We kijken het na en als de problemen op te lossen vallen, zorgen we voor een nieuwe omzetting.

Ik kan het ADIBoek niet meer openen/de bestanden zijn 'corrupt'.

Zijn het onze originele bestanden die corrupt zijn? Stuur een email naar adibib@eurekaleuven.be met je bestelnummer en een beschrijving van de problemen.

Gaat het om bestanden die je eerst bewerkt hebt (door er bijvoorbeeld in te schrijven)? Dan kunnen we je helaas niet verder helpen. Het kan zijn dat je door bepaalde bewerkingen uit te voeren in een bestand, het bestand 'corrupt' maakt. Dat ligt niet aan de bestanden, maar wordt veroorzaakt door de software die je gebruikt. In dat geval kan je best contact opnemen met de helpdesk van de software-ontwikkelaar.

Tip: sla je bestanden regelmatig op onder een andere naam.

Kan ik ADIBoeken gebruiken zonder voorleessoftware?

Ja, dat kan.

ADIBoeken worden geleverd in PDF-formaat en kunnen geopend worden met elke PDF-programma. De boeken kunnen dan niet worden voorgelezen. Je kan er wel in typen. Dit is voornamelijk interessant voor leerlingen die geen nood hebben aan de voorleesfunctie. Bekijk hier een overzicht van pdf-programma’s waarmee je in ADIBoeken kan schrijven.